click la...nk beli tudung byk2 ni..hehehehe

Friday, July 13, 2012

HALAL

Assalamualaikum...

Wahhh semalam sedih-sedih..arini happy-happy...itu lah hati kan...sekejap je...dlm satu saat boleh bertukar dari marah jd sayang...marah jadi benci...benci jadi cinta...musuh kepada bermaafan...so jangan salahkan kuasa HATI ok...

So today HALAL pulak..apa yang halal???haiii aku terpanggil nak buat entri ini...maaf kalau aku menyinggung hati sape-sape...wahh HATI lagi..ekekekekekke...aku pun bukan nk tunjuk aku alim sgt..or baik sgt..or warak sgt...sebagai manusia aku pun ade kesilapan..ada kekhilafan...so correct me if im wrong wokey my dear...

Aku pun manusia byk dosa...kadang-kadang ade benda halal..ada benda haram aku buat ke, mkn ke..ape la...secara sengaja atau tak...kadang2 kita xtau...cth...org dok kata Old town White Coffee tu haram..tp aku tgk ramai je ummat Melayu..Islam khasnya pergi mkn sana...sbb apa..sbb pada dorg OTWC tak jual benda haram mcm bab1..atau yang seangkatan dengannya...tp pernahk tak korg teliti..kenapa Majlis Agama Islam JAKIM tak nak keluarkan sijil Halal...sebab OTWC tu kotor...dorg tak emnjaga kebersihan...ntah mana dorg amik ayam...ntah sembelih cara elok atau tak...sorry aku bukan racist..ape lg nk rasa kaum melayu tu lagi baik dn bagus dr kaum2 lain di Malaysia ni...tp kita mementingkan kebersihan dlm aspek hidup kita...kita nk ayam atau daging tu disembelih dengan cara Islam..bukan boleh main amik kat kilang2 Cina yang jual ayam tu...sbb tu JAKIM tak keluarkan sijil tu...

Eleh..mesti korg pernah terdetik di hati...hek eleh minah ni..apasal poyo sgt..mcm ko xpenah pi OTWC tu kan...ye aku ngaku aku pegi DULU...tp tidak lagi sekarang..buat ape nk pi kalau hati dah rasa ragu-ragu...ehh ok2 dah melalut ni..sebenarnya aku nk citer pasal ada seorang sahabat ni...ntah la wehh...hari-hari post gambar duit di facebook...and tag kepada seramai-ramai umat manusia...dia akan tulis..."buat duit dengan FB..just online sahaja duit akan masuk..income boleh dijana beribu ringgit dalam sehari" - lebey kurang la ayat ni...

Ok....correct me if i am wrong!!!ko post pic duit...then ko suh org masuk duit kat ko..then pastu???ok...ape barang yang ko jual yg ko sebok nk suh org masuk duit ni?baju??kasut??emas??makanan??ape??takde kan...ko cuma ckp rahsia menjana duit infinity melalui onlne...wehh common...aku dah pernah terkena..dia ckp nk bgtau rahsia pengiklanan...kena byr rm30..mmg la nampak RM30 tu xde la besar mcm 300...tp sorg..kalau 10 org??dah 300..kalau 100 org??isk!!senang gila buat duit kan...xde produk...org yg bg duit pun bodoh sama...kaya kan org...dengan harapan tinggi yg org tu betul nk ajar cara marketing...rupanya dia suh kita wat kesinambungan ape yg dia buat tu...Ya Allah...aku rupanya org itu..hahahah

Pastu...kalau dah semua org buat kerja yg sama..income mana nye yg dapat dijana???adoiii tolong la..Allah cipta kita berdarjat tinggi...ada otak di kepala...tinggi...bukan di lutut..kat bawah...suruh kita guna otak...guna fikiran dengan sewarasnya...ape korg igt duit tu HALAL ke??lain la ada produk yang dijual...xpe lagi..berniaga secara online...ni pun satu gak...harga letak sampai rm50-100-1000...tp bila barang sampai..xsama kualitinya dengan apa yang dilihat...mintak warna itam..yang sampai warna pink..pastu senyap sejuta bahasa bila customer tanya...pastu bila customer post di FB...mengamuk..kata kita nk tutup perniagaan la...dah ko xjujur...kalau ko bg benda elok..sesuai dgn harga..org mintak biru...ko bg biru..xpe gakk..ni dah la mahal..xde kualiti...mintak kaler itam dlpt kaler pink..bila kita tanye xnk jwb..padahal sblm beli boleh pulak ko jwb laju...cepat je reply...

Huh emo betul ni...dah la...aku bukan org yg sesuai nk bgtau hukum hakam ni...aku pun xla jahil xtau man 1 elok mana satu x...kalau korg rasa ok utk menipu..teruskan la...xpe...xlama mana la kalau perangai mcm tu...dlm hidup ni kita kena jujur..karma ok..what u give...it is what u get...dunia ni bulat..ada masa ko di atas..ada masa ko di bawah..peace yawww!!!

Sekian la luahan aku untuk hari ini...maaf la kalau terasa...aku rasa aku ptt tegur ni...xelok la....udah2 la tu..cuba la usaha sikit kalau nk berjaya...bukan dengan menipu...mintak duit org...dan sebagainya...jujur n amanah dengan apa yg kita lakukan..insyaAllah pasti diberkati...kalau kita kurang kat sini..Allah bg kita lebih kat sana...

Sekian wassalam...

Yang benar,
Anis

No comments:

Post a Comment

nuffnag ads..heee