click la...nk beli tudung byk2 ni..hehehehe

Tuesday, December 18, 2012

Pengalaman dan Tips Ketika Bersalin Aku - longggg entri

Assalamualaikum...

Time di desktop pc OFFICE menunjukkan waktu sekarang 6.36pm....PM okeh...selalu time-time cmni dah siap abis bergomol dengan Aryan...ahhhh rindunya dekat anak bujang tu...tapi sebab fobia melintas jalan pagi tadi tak hilang lagi...(boleh refer story tu kat sini..malas nk citer..ngeri nak ingat... facebook aku ) so dengan gigih nya aku menunggu en papa menjemput isterinya ini kembali ke pangkuan...ehh!!

So tadi tengah blog walking...terbaca 1 entri ni.. (sorry aku lupa nk copy link)..dia cerita pengalaman dia giving birth to her child...kalau baca story dia memang scary la...rasanya kalau yang belum bersalin memang tak nak bersalin tiba-tiba..kalau tengah pregnant tu memang kalau boleh harap biarlah anak tu duduk dalam perut je...kalau tengah nk beranak tu berharap agar anak tu masuk balik dalam perut...ehh lagi skali!! hahahahah

Then teringat pulak ramai officemate yang belum berkahwin / mengandung selalu tanya kami-kami yang dah expert ni.. (hahahahaha expert tu siyes xleh blah)...SAKIT KAH BERSALIN TU?... hmmm sakitkah?

As for me...kalau korang tanya aku sekarang...aku akan jawab ye...sakit...aku takut nk bersalin nanti (fyi yang tak tahu aku tgh mengandung anak ke-2)...memang aku takut...sebab apa..sebab aku dah rasa...mcm mana nk meneran...macam mana nk cari tenaga bila nk bersalin nanti...dan etc la...

Masa aku mengandungkan Aryan dulu...ibu selalu tanya aku...tak takut ke anis nk beranak..beranak tu sakit...aku pulak dengan hati kental jawab..takut ibu... (tapi sumpah dalam hati aku takde rasa takut langsung! sebabnya...aku tak rasa lagi)...aku boleh bergurau senda dengan ibu tentang melahirkan anak...tapi aku tak pernah tengok video orang bersalin tau..aku ngeri..hahahaha (rasanya sebab tu aku tak rasa takut kot)

Bila saat melahirkan Aryan...aku dah start sakit hari sabtu 16 Julai 2011...actually Jumaat malam tu dah start rasa ada contaction...tapi aku relax lagi...kebetulan ada saudara datang dari kampung..so boleh layan mereka..tak la ingat sangat sakit tu...sabtu tu dah rasa sakit contraction dah...terus pergi hospital Ampang...waktu tu tengah hari pukul 12 cmtu...doctor kata "puan..baru bukak 2 cm...memandangkan rumah puan dekat boleh la balik dulu...kalau tak duduk wad sama juga..kena menunggu"...

Bila dah tengah malam...aku rasa mcm nk buang air besar..kejap-kejap masuk toilet..perut dah memulas-mulas...tak tahu nk cakap sakit perut sbb nk berry ke ape..tapi sakit la...sampai satu tahap aku dah start nangis...ibu cakap ok jom la ke hospital...sampai hospital doc cakap dah bukak 4cm..so boleh la masuk labor room...

Kesian aku sorang-sorang...ibu tak boleh masuk teman..hanya husband sahaja..waktu tu en papa ada di Sabah...tengah sailing tau...kat tengah-tengah laut tu mane la nk dapat line kan...nasib baik aku dah mintak maaf awal-awal..heeeee (yang ini perlu tau..minta la maaf ye sebelum masuk labor room)...

Alhamdulillah tepat pukul 3.35am..lahirlah Ahmad Afiq Aryan Bin Mahayudin...tak lama sgt masuk dewan bersalin tu..aku masuk pukul 1.30..3.30 pagi dah deliver...lega...

Orang tengok pengalaman aku bersalin mudah...Alhamdulillah itu rezeki aku...pengalaman orang semua tak sama...ada yang sakit..ada yang tak...tapi bila dikenang-kenang kembali..sebenarnya bukan waktu bersalin tu sakit..yang sakit hanya la waktu contraction itu sahaja...kuasa Allah itu maha besar..once baby dah keluar....sumpah aku cakap..aku lupa segala sakit yang aku tahan dari siang sabtu tu sampai la waktu melahirkan Aryan...

Aku rasa lepas baby keluar tu lega sangat...lagi sakit kena jahit tau dari beranak...memag sesungguhnya Allah membuatkan kita lupa kesakitan waktu melahirkan anak bila dah lepas deliver...aku tak ambil pun epidural...

So ini tips aku waktu nk bersalin...

1- Make sure start dari minggu ke 36 tu...banyakkan berjalan kaki...memang penat..tapi slow-slow la...
2- Jangan banyak tidur...
3- Banyakkan baca Doa Nabi Yunus

~ Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri ~
Nota
Rahsia DOA NABI YUNUS ini sangat2 besar maknanya. Amalkanlah setiap hari tidak kira walau dalam keadaan kesenangan atau kesusahan. Sentiasa ucap SYUKUR ALHAMDULILLAH nikmat ALLAH SWT berikan walaupun ianya hanya sekeping roti. Allah SWT amat sayang pada hamba-Nya yang sentiasa BERSYUKUR dan bukan MERUNGUT.
P.S. Memang besar khasiat doa Nabi Yunus ini. Baca dan amalkanlah wahai sahabat2ku sekelian kerana didalamnya terdapat rahsia yang sangat luar biasa. Bacalah seberapa banyak mana pun doa ini. Tiada ruginya malahan besar pahalanya dan menguntungkan diri.
 
Sepanjang masa aku dalam labor room tu aku tak henti-henti baca doa ni...paling-paling pun aku sebut la kalimah Allah... (ini tips bagi muslim je ye)...sehinggakan doctor tu pun pelik (doc aku chinese)..dia cakap "puan..u tak macam orang nk bersalin..diam je..."
 
4- Make sure kena poo siap-siap...tapi ingat!! JANGAN SESEKALI MENERAN...kang terberanak pulak dalam tandas lagi haru...
 
 5- Jangan biarkan PERUT KOSONG tak makan..walaupun tak selera..kena makan jugak..sebab kita tak tahu berapa lama kita dalam labor room..once dah masuk dalam tak boleh makan minum dah...
 
6- Doa dan tawakal la banyak-banyak ye..moga semuanya dimudahkan Allah...
 
Sekian..ini aje yang aku terfikir buat masa ni...semoga kita dapat berkongsi bersama...selamat mengandung dan selamat bersalin...aku doakan semoga Allah mudahkan untuk korang...sila la doakan untuk aku juga...Wassalam...
 

No comments:

Post a Comment

nuffnag ads..heee