click la...nk beli tudung byk2 ni..hehehehe

Wednesday, December 26, 2012

Penangan Duit!!

Assalamualaikum semua...

Maaf lama menyepi..lama juga tak update...Kesibukan dalam menguruskan hal-hal berkaitan adik tersayang menyebabkan diri ini lama menyepi...

Alhamdulillah...di hujung-hujung tahun ini...ramai sahabat dan kenalan mendirikan rumah tangga...Tahniah buat mereka semua...doa saya..semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat...doakan agar rumah tangga saya juga begitu ye...kira kita sama-sama mendoakan antara satu sama lain laa...aceeehhhh...

Alhamdulillah juga...hujung tahun macam ni...ada company yang bagi bonus kan...wahhh bila la korang nk belanja mak ni...kalau nak buat majlis besar-besar ni..bonus memang membantu kan...lagi la bertuah badan kalau dapat 2 - 3 bulan gaji...dapat separuh bulan pun dah syukur kan...

Cerita pasal duit ni...teringat kembali peristiwa semalam di Medan Mara...ya semalam 25 December 2012...aku and en papa pergi ke MARA untuk mengambil baju yang ditempah 3 minggu yang lepas...semata demi adik tercinta nak naik pelamin...haruslah kakak kena glamour kan...hehehe

Kisahnya..hubby belikan isterinya yang terchenta ini kain...satin + lace giteww...so oleh kerana beli pun dah lewat...maka hantar ke adik sepupu (tailor) aku pun lewat la kan...at first dia kata boleh..tetapi last minute punya job dia dapat dari MARA JUGAK dia terpaksa la cancel tempahan aku n mak tok...

Ceritalah masalah aku ni di office...so ada office mate aku...kak ti dia ckp kawan dia tailor...dekat MARA sebelah Pertama tu....maka aku pun pergilah ke sana...plan asal nk buat baju tu Peplum tapi sebab kakak tailor tu ckp tak boleh buat / ke tak pandai buat aku tak igt la..so aku pun terpaksa la buat maxi dress aje...

Ok la lagi...bila dah siap..semalam berkobar la nak ambil 2 pasang baju tu...sebelum singgah ke kedai kakak tu..aku pi ATM dulu...keluarkan duit RM200...aku bajet maybe harga 2 pasang tu dalam RM150 je la...or at least below 200 kan..sebab buat maxi je 2 pasang baju tu pun...

Sampai kedai kakak tu takde...hanya ada staff dia je...staff cakap dia tak tahu harga baju...so aku call la kakak tu...

Aku :> Hello Assalamualaikum akak ........ saya anis yang tempah baju tu...saya kat kedai akak ni...nk byr tapi staff akak xtahu harga baju..berapa ye upahnya...
Kak .... :> ohh anis...haaa baju maxi mak ko RM85...baju ko RM200...
Aku :> haaaa???RM200 (masa ni hubby dah usha aku semacam je...) ehh nape smp 200 kak??
Kak ... :> ye la...ko punya lace tu akak tampal...
Aku :> (sambil merenung baju aku tergantung di dinding...kain lace aku bagi dia 2 meter stengah...dia cuma lining lace tu dari bhgn dada hingga ke atas...sampai lengan aje...then dia tampal lace tu di bahagian kaki...itu pun sikit le..lebih di bawah tu dia just jahit lining...)ermmm ok akak...

Aku dah start stress...hubby dah tarik muka..bukan kerana tak mampu nk bayar...tapi sebab harga tu tak berbaloi dengan apa yang dilihat depan mata...so aku tanya staff dia...

Aku :> adik..mana balance lace akak (sebab aku bg dia 2 meter stengah...kalau stakat mcm yang aku nampak tu...1 meter pun tak sampai..sumpah aku ckp... sikit sgt lace dia...)
Staff :> ehh akak...saya tak tahu la...tapi kami memang tak pulangkan kain...

Sebab malas nk panjang2 cerita..aku byr dan blah...hubby dah start membebel..dia tanya aku.. "ma..tak tanya dulu ke upah jahit sebelum tempah...lain kali tanya dulu..blaaa blaaaa blaaaa blaaaa dan blaaaaaaaaaaaa"

Aku pulak dah stress dgn harga baju...lagi stress sbb aku rasa baju tu biasa je...bertambah stress sbb kena bebel n marah..so aku pun berhujan air mata la kat MARA tu...hoii nasib xde orang sgt..sbb tgh cuti umum kan...so aku diam aje...kang kalau melawan jadi gaduh...derhaka pulak...diam je la..memang salah aku pun tak tanya harga upah baju tu...

Kesimpulannya...aku bukan kata jahitan akak tu tak cantik...bukan juga aku nk salahkan opismate aku..ni semua salah aku...nasihat aku pada semua dan diri sendiri...next time kalau nk tempah apa-apa...better double confirm betul-betul...sebab penangan duit ni...kalau takde duit..korang bygkan..macam mana nk byr..tak ke rasa malu kan...

Untuk baju tu..nanti lah aku tunjukkan bajunya...aku terasa macam taknak pakai baju tu pun ade....

p/s:> memang supah tu xde la..tapi aku tak rasa aku akan hantar baju tu ke kedai akak tu lagi..tobat wehhhh
p/s :> aku bgtau mak tok baju tu semua skali total RM150 je..kalau dia tau aku byr dekat RM300..mati la aku sehari semalam kena bebel...korang jgn pecahkan rahsia aku aaaaa....

ni pic aku masa malam adik aku nikah...comel tak??ahaks :-p

No comments:

Post a Comment

nuffnag ads..heee